"Z klasyką do współczesności – sentymentalne powroty do dzieciństwa"

Chcemy, aby dzieci czytały, dzięki temu ich życie będzie ciekawsze, aby mogły uważać swoje dzieciństwo oraz młodość za bogate i szczęśliwe.

Literatura dla dzieci może być pouczająca, ale ideę wychowawczą w utworach podawać należy w barwnej, ciekawej i lekkiej formie. Oprócz wielkich idei i dążeń, książka może kształtować w dzieciach ważną umiejętność współżycia z ludźmi w sprawach zwykłych, codziennych. Zdaje się ukazywać piękno przyjaźni oraz miłości, budzić uczucia humanitarne i poszanowanie godności ludzkiej. Może też uczyć dostrzegania piękna życia, cieszenia się urokiem przyrody i sztuki, a także rozwijać dziecięcą wyobraźnię. Jednocześnie książka powinna pogłębiać znajomość historii, literatury i kultury. Zależy nam na tym aby książki, które dajemy dzieciom budziły w nich pragnienie wiedzy i pozwalały rozwijać ich zainteresowania. Warto też zauważyć, że wzbogacanie języka jest dziecku bardzo potrzebne, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy życie wszechstronnie się przeobraża i wszystko wymaga nowych form językowych. Ale czy te zmiany są wystarczającym powodem żeby nie sięgać po dobrą literaturę z dawnych lat, lat naszego dzieciństwa?

Dzieci, podobnie jak ludzie dorośli, mają prawo do klasyki. Edukacja kulturalna człowieka zaczyna się w dzieciństwie, kiedy rozwijają się zarówno zdolności poznawcze, jak też umiejętności małego człowieka, które mogą mieć wpływ na jego dalsze wybory. Książka jest wreszcie niewyczerpanym źródłem kulturalnej rozrywki.

Na szczęście, klasyka literatury dziecięcej jest nadal żywa, o czym świadczą wznowienia wydawnicze, czy też ekranizacje niektórych książek. Wiele tytułów z klasyki literatury dziecięcej i młodzieżowej zostało włączonych do kanonu lektur  szkolnych.

Chcemy w tym miejscu przypomnieć 12 książek z naszego dzieciństwa, o których warto pamiętać i których wspólne czytanie przyniesie radość rodzicom i dzieciom:

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.