KREATYWNI I AKTYWNI
– warsztaty rozwijające dla bibliotekarzy pracujących z dziećmi
Szkolenia dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Partnerstwo dla książki” oraz ze środków Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Zadanie „Kreatywni i aktywni – warsztaty rozwijające dla bibliotekarzy pracujących z dziećmi” jest skierowane do bibliotekarzy podregionu toruńsko-włocławskiego województwa kujawsko-pomorskiego, którzy odczuwają potrzebę rozwijania i doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie pracy z dziećmi.
Ma na celu wyposażenie pracowników merytorycznych bibliotek podregionu toruńsko-włocławskiego w niezbędną wiedzę, umiejętności i kompetencje, dzięki którym będą oni potrafili stworzyć atrakcyjną ofertę animacyjną dla dzieci młodszych i starszych, uwzględniającą ich rozwój psychomotoryczny i psychospołeczny. Projekt jest przeznaczony dla osób już pracujących z dziećmi, które chciałyby wprowadzić do biblioteki zupełnie nowe usługi bądź udoskonalić już istniejące, a także dla tych osób, które dopiero planują rozszerzyć zakres usług o działania dla najmłodszej grupy odbiorców.
Nasza oferta dla bibliotekarzy obejmuje:
1) dwudniowe warsztaty wprowadzające do pracy z dzieckiem w bibliotece, uzupełnione o wykład w formie e-learningowej;
2) sześć warsztatów (jedno- i dwudniowych) rozwijających, wzbogacających umiejętności i kompetencje bibliotekarzy w zakresie animacji dzieci – zarówno tych najmłodszych w wieku 2–6 lat, jak i starszych w wieku 7–12 lat.
Myślą przewodnią warsztatów są słowa Janusza Korczaka:
Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność,
nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak,
by samo widzieć chciało.
WARSZTAT WPROWADZAJĄCY
Celem warsztatu jest podniesienie wiedzy i umiejętności w zakresie psychologicznych i pedagogicznych zasad pracy z dziećmi, dostosowywania zajęć bibliotecznych do rozwoju psychospołecznego dziecka. Warsztat kierujemy do bibliotekarzy, którzy chcieliby podnieść wiedzę i umiejętności w zakresie psychologicznych i pedagogicznych zasad pracy z dziećmi. Bibliotekarze poznają ograniczenia i korzyści wynikające z etapu rozwojowego, na którym znajdują się dzieci. Dzięki przedstawionej na zajęciach metodzie Montessori zwrócą uwagę także na konieczność indywidualnego podejścia do dziecka oraz zapewnienia mu możliwości samodzielnego działania – odpowiednio do jego wieku i umiejętności. Bibliotekarze dowiedzą się, w jaki sposób powinni dostosować miejsce i zadania do potrzeb dzieci i jak można urozmaicić zajęcia w bibliotece, aby rozwijały zmysły, koncentrację i pewność siebie. Prowadzący warsztat przygotuje materiały uzupełniające część warsztatową szkolenia wprowadzającego, do których każdy uczestnik otrzyma dostęp poprzez platformę e-learningową.
Szkolenie obejmie następujące kwestie:
- Rozwój psychospołeczny dziecka, czyli dlaczego dwulatek nie „usiądzie grzecznie”.
- Jak wspierać dziecięcą radość uczenia się bez oceniania i poprawiania błędów.
- Szkoła Montessori – czyli wychowywanie bez kar, nagród, pochwał i oceniania.
- Pierwsze słowo, pierwsze zdanie, sylabami czy globalnie? – dzieciaki czytają.
- Kto kocha książki, a kto przed nimi ucieka – kształcenie postawy czytelnika od najmłodszych lat.
- Dobre praktyki – przykłady warsztatów czytelniczych dostosowanych do wieku dziecka.
Materiały dydaktyczne:
Tytuł
Rozmiar
Odsłon
Pobierz
pdf
Wyprawa do świata najmłodszych czytelników Cz. 1
1.82 mb
285
Pobierz
Zobacz
pdf
Wyprawa do świata najmłodszych czytelników Cz. 2
2.28 mb
347
Pobierz
Zobacz
pdf
Wyprawa do świata najmłodszych czytelników Dodatek
1.04 mb
325
Pobierz
Zobacz
pdf
Wyprawa do świata najmłodszych czytelników Porady
3.31 mb
349
Pobierz
Zobacz
pdf
Szkoła Montessori
256.66 kb
486
Pobierz
Zobacz
Prowadzenie: Katarzyna Gołuńska, Małgorzata Wyżykowska
Termin: 14.09 i 20.09.2018
WARSZTATY ROZWIJAJĄCE
WARSZTAT SENSORYCZNY
Warsztat sensoryczny przeznaczony jest dla bibliotekarzy, którzy chcieliby zaprosić do biblioteki małe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (wraz z rodzicami/opiekunami) i zaoferować im wspólne zabawy stymulujące rozwój dziecka, pobudzające kreatywność, wpływające pozytywnie na rozwój na różnych płaszczyznach, a także rozwijające miłość do książek. Podstawowym założeniem warsztatu jest, że dzieci są odkrywcami, którzy do poznania świata wykorzystują wszystkie zmysły: wzrok, słuch, węch i smak, dotyk. Dlatego uczestnicy poznają różne zabawy sensoryczne, m.in. wykorzystujące chustę animacyjną, rekwizyty cyrkowe, różnej wielkości piłki, tunele, wykonają prace plastyczne na bazie recyklingu, nauczą się tworzyć autorskie pomoce do zabawy i nauki, jak np. książki sensoryczne. Poza zainspirowaniem nowymi metodami pracy bibliotekarze otrzymają praktyczne wskazówki dotyczące organizacji zajęć dla dzieci i ich opiekunów.
Szkolenie obejmie następujące kwestie:
- Część wprowadzająca – jak zorganizować zajęcia dla małych dzieci i opiekunów.
- Gry i zabawy integracyjne.
- Zabawy ruchowe wykorzystujące chustę animacyjną, rekwizyty cyrkowe,
- Warsztaty plastyczne z wykorzystaniem materiałów z recyklingu
- Jak stworzyć autorskie pomoce multisensoryczne do zabawy i nauki.
Prowadzenie: Agnieszka Dąbrowska, Monika Lewandowska, Marzenna Wojnar
Termin: 9.11 i 20.11.2018
WARSZTAT TEATRALNY
Celem jest opanowanie przez bibliotekarzy interaktywnych metod pracy scenicznej oraz wykorzystanie ich do pracy z dziećmi. Warsztat wzbogaci stosowane dotychczas metody pracy z małym czytelnikiem w bibliotece o nową formę – teatralną. Uczestnicy poznają interaktywne metody pracy scenicznej pozwalające uatrakcyjnić wizyty w bibliotece najmłodszych czytelników. Poznają różne formy teatralne (proste marionetki wycinane z papieru, pacynki, kukiełki), teatr Kamishibai, nauczą się tworzyć miniscenografie, zrozumieją znaczenie tła muzycznego w pogłębianiu odbioru tekstu literackiego. Na przykładzie wybranych utworów będą odgrywać małe formy teatralne. Wprowadzenie form teatralnych do biblioteki umożliwi w sposób niekonwencjonalny promowanie czytelnictwa i pozyskiwanie najmłodszych czytelników.
Szkolenie obejmie następujące kwestie:
- Teatr jako metoda animacji tekstów literackich.
- Ćwiczenie elementów dramy: rzeźba, technika stop-klatki, gorące krzesło, gry dramowe.
- Teatrzyk dziecięcy – marionetki, pacynki, kukiełki, teatr Kamishibai.
- Tworzenie miniscenografii i tła muzycznego.
- Własne próby teatralne.
Prowadzenie: Ireneusz Maciejewski, Danuta Jóźwiak-Rezmer, Anna Fabrykiewicz
Termin: 6.11 i 14.11.2018
WARSZTAT MEDIALNY
Celem jest opanowanie umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii przydatnych w codziennej pracy z młodym czytelnikiem oraz zyskanie wiedzy dotyczącej zagrożeń wiążących się z wykorzystywaniem przez dzieci zasobów internetowych. Bibliotekarze poznają mobilne narzędzia i aplikacje przydatne w pracy z dziećmi i nauczą się z nich korzystać. Dowiedzą się także, jak przeciwdziałać zagrożeniom wiążącym się z wykorzystaniem przez dzieci zasobów internetowych, komputerów i urządzeń mobilnych – wiedzę tę będą mogli także przekazać rodzicom. Uczestnicy szkoleń będą mieli dostęp do laptopów, otrzymają bogaty wykaz źródeł do pogłębienia tematyki warsztatów.
Szkolenie obejmie następujące kwestie:
- Rozwój nowych technologii i jego konsekwencje dla bibliotekarza i młodego czytelnika.
- Narzędzia i aplikacje przydatne w pracy z dziećmi
- Jak w efektywny sposób wykorzystywać nowe technologie w pracy z dziećmi.
- Bezpieczeństwo dzieci w internecie – jak przeciwdziałać zagrożeniom.
- Część praktyczna – warsztaty komputerowe.
Prowadzenie: Małgorzata Kowalska, Przemysław Krysiński
Termin: 25.09 i 4.10.2018
WARSZTAT FILMOWY
Warsztat przeznaczymy dla bibliotekarzy, którzy starszym dzieciom (i młodzieży) chcieliby zaproponować nową aktywność – kręcenie krótkich filmików wykorzystywanych w różnych inicjatywach biblioteki. Na warsztacie bibliotekarze otrzymają fachowe porady dotyczące nagrywania filmików, ich edycji i publikowania. Dowiedzą się, w jaki sposób mogą zaangażować dzieci w nagranie np. booktalkingu, filmiku promującego wydarzenie w bibliotece. W rezultacie będą potrafili udzielić fachowych porad małym filmowcom, co bez wątpienia podniesie ich rangę w oczach dzieci, uświadomić im zagrożenia wiążące się z ujawnianiem osobistych informacji, a także pozyskać niepowtarzalne materiały filmowe promujące książkę i bibliotekę. W ramach warsztatu planujemy m.in. spotkanie z młodym youtuberem. Uczestnicy szkoleń będą mieli dostęp do laptopów.
Szkolenie obejmie następujące kwestie:
- Jak nagrać ciekawy film – fachowe porady dla początkujących youtuberów.
- Darmowe programy do obróbki i montażu filmów.
- Czy tylko YouTube? – gdzie warto publikować filmy.
- Dobre praktyki.
- Własne próby filmowe.
Prowadzenie: Rafał Hetman, Jolanta Pawełczyk
Termin: 27.11.2018
DEBATA OXFORDZKA
Celem warsztatu jest zapoznanie bibliotekarzy ze sztuką prowadzenia dyskusji oraz zyskanie umiejętności zorganizowania debaty oxfordzkiej w grupie dzieci. Debata rozwija u młodych czytelników inteligencję, daje możliwość pierwszych doświadczeń w wystąpieniach publicznych, uczy kultury dyskusji, dyscypliny. Co ważne, teza stawiana podczas debaty może odnosić się do książki, a sama debata może być także okazją do zabawy. Uczestnicy warsztatu otrzymają dawkę wiedzy teoretycznej oraz sami wezmą udział w debacie – od sformułowania tezy aż po ogłoszenie wyniku debaty. Zyskają umiejętności, dzięki którym będą potrafili zaplanować i zorganizować angażującą debatę oxfordzką z udziałem dzieci.
Szkolenie obejmie następujące kwestie:
- Podstawowe zasady debaty oxfordzkiej.
- Organizacja debaty i jej przebieg.
- Dlaczego warto uczyć dzieci debatowania?
- Pomysł na debatę oxfordzką w bibliotece.
- Organizacja i prezentacja debaty przez uczestników szkolenia.
Prowadzenie: Magdalena Cyrklaff-Gorczyca, Lidia Wasilewska
Termin: 29.11.2018
ESCAPE-ROOM
Warsztat dla bibliotekarzy pragnących modną obecnie zabawę integracyjną – escape-room włączyć do oferty bibliotecznej przeznaczonej dla starszych dzieci (i młodzieży). Na warsztacie bibliotekarze dowiedzą się, jak przygotować escape-room w wersji edukacyjnej, tak aby osiągnąć maksimum zaangażowania uczestników, jak do zabawy włączyć nowoczesną technologię i połączyć ją z książką. W rezultacie biblioteki będą mogły wprowadzić nową usługę, zapewniającą dzieciom z jednej strony rozrywkę i wielkie emocje, z drugiej możliwość ćwiczenia analizowania, wnioskowania i wyciągania wniosków oraz naukę współpracy w grupie.
Szkolenie obejmie następujące kwestie:
- Gra, grywalizacja, escape-room.
- Zabawa w pokoju zagadek – zasady, warunki.
- Pomysły na włączenie escape-room do oferty bibliotecznej (wersja edukacyjna).
- Próbka zabawy w pokój zagadek.
Prowadzenie: Katarzyna Misiak, Sabina Olszewska
Termin: 10.10.2018
Formuła warsztatów zakłada aktywny udział uczestników. Skuteczność warsztatów rozwijających podniosą ćwiczenia samodzielne lub grupowe podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności (np. zorganizowanie debaty oxfordzkiej czy zabawy escape-room). Szkolenia dwudniowe zakładają także samodzielną pracę uczestników i przedstawienie jej na kolejnych zajęciach.
Uczestnicy otrzymają przybory piśmienne, na wybranych warsztatach będą mieli do dyspozycji laptopy. Zapewnimy materiały plastyczne, dekoracyjne itp. niezbędne do przeprowadzenia warsztatów, w szczególności sensorycznych i teatralnych.
Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach!
Tytuł
Rozmiar
Odsłon
Pobierz
pdf
Regulamin szkoleń Kreatywni i aktywni 2018
256.62 kb
307
Pobierz
Zobacz